دانش جوی امروز

این وبلاگ پل ارتباطی است میان من و دانشجویانم ... آنانی که در پی علم روزند و دانش جوی امروز...

دانش جوی امروز

این وبلاگ پل ارتباطی است میان من و دانشجویانم ... آنانی که در پی علم روزند و دانش جوی امروز...

سوالات تکمیلی کتاب مهارت ها و قوانین کسب و کار


سوالات تکمیلی کتاب مهارت ها و قوانین کسب و کار


جهت دیدن متن سوالات و پاسخ آنها به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...


 

 


 فصل اول : اصول کسب و کار

1-مهارت های کسب و کار را نام برده , هرکدام به صورت خلاصه را تعریف کنید.

1)مهارت مدیریتی = چگونگی تفویض اختیار و تقسیم وظایف و سپردن کارها به افراد دیگر تیم

2)مهارت فنی = توانای در استفاده از تکنولوژی مربوطه و داشتن دانش تخصصی در حوزه کار مجموعه تحت مدیریت

3)مهارت ارتباطی = رابطه ای کلامی یا غیر کلامی بین افراد که می توانند عقایدو نیازها و خواسته های هم رابفهمند.

4)طراحی کسب و کار=برنامه مفصلی که نشان میدهد یک کسب و کار جدید چه بخش هایی دارد و چطور اداره می شود.

5)آگاهی از قوانین کسب و کار=اطلاع از قوانین کسب وکارموجود در هر جامعه , باعث افزایش کارایی , کاهش ریسک و رونق هرچه بیشتر کسب وکار و جلوگیری از ایجاد مشکلات خواهد شد.

2- مهارت های مدیریتی را نام ببرید

1)رهبری 2)برنامه ریزی 3)مدیریت افراد و منابع انسانی 4)سازماندهی 5) مدیریت مشارکتی 6)مربی گری  7)هوش هیجانی

3-مهارت های فنی را نام ببرید.

1)مالی و حسابداری  2)بازاریابی  3)تکنولوژیکی

4- رهبری را تعریف کنید.

1)مدیریت منابع انسانی همراه با تشخیص توانمندی ها و نقاط ضعف هرعضو

2)هدایت افراد به سوی دستیابی به هدف مشترک

3)تخصیص صحیح کار به منابع وبرنامه ریزی و اجرای راهکارها و مساعدت به اعضا

5-خصوصیات یک مدیر مستبد را با خصوصیات یک مدیر سیاست مدار مقایسه کنید.

مستبد

ایجاد وحشت در بین کارمندان

استفاده مداوم از اهرم قدرت

گمان دارد ترسو و ضعیف نیست

زیردستانش در فکر تلافی اند

کارمندانش میگویند ما برای اوکارمیکنیم

سیاستمدار

ایجاد احترام و محبت در بین کارمندان

استفاده سنجیده از اهرم قدرت

باور دارد زورگو و مستبد نیست

زیردستانش در فکر کمک بیدریغ به اویند

کارمندانش میگویند ما با او کار میکنیم

6-کنترل به چه معناست ؟

بگوییم چه کاری را انجام دهند نحوه ی انجام کار را آموزش دهیم - اطمینان حاصل کنیم که کار به نحوصحیح انجام شده

7-تشویق به چه معناست ؟

ایجاد انگیزه کردن- گوش کردن مداخله در امور به نحوی که کارمند بدون دلخوری کار را کامل و درست انجام دهد

8-برنامه ریزی را تعریف کنید.

1)پیش بینی آینده , تدوین برنامه ها و اقدامات لازم

2)فرآیند تصمیم گیری جهت رسیدن بهوضعیت مطلوب آینده

9-مراحل برنامه ریزی چیست؟

1)تعریف مسئله

2)بررسی وضعیت فعلی در مقابل اهداف

3)ارایه فرض در مورد شرایط آینده

4)تجزیه و تحلیل و انتخاب بهترین راه

5) اجرا

6) ارزیابی نتایج

10-مدیریت منابع انسانی ( HRM ) چه تفاوتی با برنامه ریزی منابع انسانی (HRD ) دارد ؟

برنامه ریزی  منابع انسانی شامل بکارگیری فرآیند برنامه ریزی اساسی برای تامین نیازهای منابع انسانی و بخشی از مدیریت منابع انسانی است . مدیریت منابع انسانی , سیاستها و اقدامات موردنیاز برای اجرای بخشی ازوظایف مدیریت است که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان , مثل کارمندیابی , آموزش کارکنان , ارزیابی عملکرد, پاداش دادن و ایجاد محیطی سالم برای آنها , ارتباط دارد.

11-چند نمونه از سیاست های مدیریت منابع انسانی را نام ببرید.

1)تجزیه و تحلیل شغلی(تعیین ماهیت شغلی هریک از کارکنان)

2)برنامه ریزی منابع شغلی

3)گزینش داوطلبان واجد شرایط

4)توجه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام شده

5)مدیریت حقوق و دستمزد

6)ایجاد انگیزه و مزایا

7)ارزیابی عملکرد

8)برقراری ارتباط

9)توسعه نیروی انسانی و آموزش

10)متعهد نمودن کارکنان به سازمان

12- سازماندهی به چه معناست؟

ترکیب موثر و یگانه سازی منابع

13- مراحل سازماندهی از نظر  "ارنست دیل" , چیست ؟

1)مشخص کردن تفضیلی کارهایی که باید برای تامین هدف انجام شود

2)تقسیم کار

3)بخش بندی و ترکیب

4)هماهنگی

5)نظارت و سازماندهی مجدد

14-مدیریت مشارکتی چه مفهومی دارد؟

فلسفه ای که ایجاب می کند اطلاعات به پایین ترین رده واگذار شود یا درگیر کردن کارکنان در فرآیند تصمیم گیری است

15-مولفه های مدیریت مشارکتی را نام ببرید.

1-اعتماد

2-تصمیم گیری

3-کارتیمی

4-قدرت سازی

5-انگیزه

6- ارتباطات

7- مشارکت

8- همکاری

9- دموکراسی

10- شفافیت

11- ابداع

12- احترام

13- حل مسئله

14- شناسایی اهداف

15- مساوات گرایی

 

16-مهارت مربی گری را تعریف کنید.

شکوفا ساختن ویژگی های بالقوه و به حداکثر رساندن موفقیت افراد

17- هوش هیجانی چیست؟

زیرکی عاطفی یا ترکیبی از داشتن مهارت های ارتباطی و شناخت کامل از خود

18-پنج مرحله فروش را بیان کنید.

1)یافتن مشتری بالقوه برای محصولات جدید

2)تماس اولیه با مشتری بالقوه

3)ارائه کارها و خدمات فروش

4)مدیریت مخالفت ها

5) اتمام فروش و پیگیری (خدمات پس از فروش)

19-تکنولوژی چیست ؟

مجموعه ای از سخت افزار ها و نرم افزارها که جهت تولید کالا و خدمات به صورت مناسبی ترکیب می شوند.

20-طرح کسب و کار چیست؟

یک طرح که چگونگی روند فعالیت وتولید و آینده و توسعه یک کسب و کار را معین می کند.

21-برنامه تجاری برای کارآفرین و سرمایه گذاران , چه مزایایی دارد؟

1)برای منابع مالی, پتانسیل بازار را به دقت بیان می کند و برای بدست آوردن قسمتی از آن بازار, راه هایی رایه می دهد .

2)توضیح می دهد که آیا این پروژه اقتصادی نیاز به دریافت وام دارد یا سود ویژه خالصی دارد.

3)خطرات بحرانی وموارد مهم رابا بحث های موشکافانه مشخص میکند و شانس موفقیت پروژه اقتصادی را افزایش میدهد.

4) با نگاه کلی به پروژه ,دیدکامل و فشرده ای از اطلاعات لازم برای ارزیابی مالی و تجاری در اختیار منابع مالی قرار میدهد.

22- انواح طرح کسب و کار را نام ببرید. انواع طرح :

1)کسب و کار یک صفحه ای

2) خلاصه

3)کامل

4)عملیاتی

5)وام

6)توصیفی محصول یا خدمت جدید

7)مالی

8)فروش و بازاریابی

 

فصل دوم : مهارتهای ارتباطی و فنون مذاکره

1-    انواع ارتباطات را نام برده و توضیح دهید .

1)ارتباطات یک جانبه = اگر عکس العمل گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود آن را ارتباط یک جانبه گویند.

2)ارتباطات دو جانبه = چنانچه محیط استقراربه گونه ای باشد که گیرنده عکس العمل ها و نظراتن خود را درباره محتای پیام به اطلاع فرستنده برساند, ارتباط دو جانبه نامیده می شود.

2-    عوامل موثر در تاثیر ارتباطات را به ترتیب اولویت نام ببرید.

1)وضعیت ظاهری 2)نوع گفتار 3) محتوای کلام

3-    ارتباط انسانی از نظر شیوه ارتباط پیام چند حالت دارد؟

کلامی و غیر کلامی

4-    در ارتباطات غیر کلامی چه مواردی اهمیت دارد؟

1)لباس و پوشش ظاهری 2)چهره ها و چشم ها 3)اشارات و حرکات دست ها  4) لحن کلام

5-    مهارت های ارتباطی را نام برده , هرکدام را به صورت مختصر توضیح دهید.

1)مهارت گفتاری = عبارتست از بکارگیری آگاهانه نمادهای کلامی, به منظور ترغیب کردن دیگران به انجام یک کار.

2)مهارت گوش دادن=گوش دادن کلید ادراک , فهم و تعقل ماست و در فرایندهای ادراکی, آموزشی و یادگیری تاثیر مستقیم دارد و اساس اجزای یک ارتباط است.

3)مهارت بازخورد= راهی است که به مخاطب نشان دهیم کاملاً به صحبتهای او گوش داده ایم و درضمن بفهمیم که  برداشتمان از گفتار او , درست است یا خیر.

6-    چه ارتباطی اثر بخش است؟

ارتباط اثربخش ارتباطی است که درآن , بین منظور ارسال کننده پیام و آنچه گیرنده پیام دریافت می کند , تفاوتی وجود نداشته باشد.

7-    ویژگی های ارتباطات اثر بخش را نام ببرید.

1)صداقت در گفتار 2) ضرورت ایجاد اعتماد 3)تعهد در ارتباطات 4)خیرخواهی نسبت به مردم 5)عوامل ظاهری

8-    انواع ارتباطات مورد نیاز درکسب و کار را نام ببرید.

ارتباط با همکاران ارتباط با کارکنان ارتباط با مشتریان

9-    اصطلاح "فروش نرم" و "فروش سخت" را تشریح کنید.

فروش نرم= در این روش ابتدا در فرد احساس نیاز ایجاد میشود و سپس به وی قول می دهند که نیاز وی را تامین خواهند کرد . تکنیک های لازم برای این کار عبارتند از : 1) به جای اظهار نظرکردن سعی کنید موقعیت را با سوال کردن و گوش دادن شناسایی کنید 2)به طرف مقابل اجازه اظهار نظر بدهید حتی اگر مجبور شوید صحبت خود را مرتباً قطع کنید . 3) اگر با مقاومت رو به رو شدید , نشان دهید او را درک می کنید اما تازمانی که نظرشما را نپذیرفته , دست از تلاش برندارید .

فروش سخت = در این روش , خریدار تحت فشار قرار می گیرد و مجبور می شود که سریع تصمیم بگیرد. تکنیک های لازم برای این کار عبارتند از : 1)ارائه پیشنهاد آخرِ آخر 2)تاکیدبر از دست رفتن فرصت 3)تاکید بر رقابتی بودن شرایط 4) ارائه پیشنهاد قاطع و روشن 5)تحت فشار گذاشتن برای عقد فوری قرارداد

10-انواع فروش را نام ببرید.

1)فروش نرم 2)فروش سخت 3) فروش به وسیله کلام نوشتاری 4)فروش فکر و ایده 5)فروش در محیط مجازی

11-سه قانون حاکم بر ارتباط خوب چیست؟

1)آنچه می خواهید انتقال دهید باید دقیقاً در ذهنتان روشن باشد.

2)پیام را به صورت خلاصه انتقال دهید.

3) مطمئن شوید که پیام شما کاملاً درست و روشن درک شده است.

12-در مهارتهای ارتباطات کلامی  به چه نکاتی باید دقت کرد؟

1)سوال کردن 2)صحبت کردن با لحن صحیح  3)تماس برقرار کردن 4)درک منظور 5)ارائه بازخورد6) واکنش صادقانه 7)آمادگی برای صحبت

13-مهارت نوشتاری چیست؟

فعالیت یا هنر تنظیم کلمات و حروف با هدف ثبت افکار و به منظور برقراری ارتباط با دیگران .

14-پیام های نوشتاری شامل چیست؟

1)یادداشت های درون سازمانی 2)نامه های اداری و غیر اداری 3)گزارش ها

15-قبل از مذاکرده چه کارهایی باید انجام شود؟

1)اهئاف و انگیزه های خود را تعیین کنید 2)هر گزینه ی شدنی را بررسی کنید  3)پیشنهاد اولیه خودرا آماده نمایید.

16-الگوهای مذاکره را به طور مختصر شرح دهید.

الگوی الف(روش قدیمی)= موضع گیری سفت و سخت بر روی پیشنهاد خود و سعی کردن برای غلبه یا شکست طرف مقابلبدون انعطاف

الگوی ب (روش جدید)= استفاده از تکنیک طوفان ذهنی قبل از ورود به مذاکره و لیست کردن انواع پیشنهادات خود و طرف مقابلو حدس زدن موانع و مقاومت های احتمالی و اولویت بندی آنها براساس اهمیت .یعنی نوشتن یک لیست سه ستونه :ستون اول = فهرست همه موضوعاتی که قرار است در مورد آنها مذاکره شود. ستون دوم = میزان اهمیت موضوعات ستون اول . ستون سوم = تمایلات طرف مقابل واولویت بندی احتمالی او.

17-روش مذاکره چیست و چه انواعی دارد؟

روش مذاکره یعنی صحبت با طرف مقابل به طوری که به مقصود برسیم که می تواند بهدو شکل انجام شود:

روش مذاکره ملایم = شرکت کنندگاندر مذاکره دوست هستند و هدف مذاکره , رسیدن به توافق است.مذاکرات بر اساس احترام و اعتماد دو جانبه صورت می گیرد و هردوبه دنبال توافقند نه تسلط.

روش مذاکره سخت = شرکت کنندگان در مزاکره رقیب یا دشمن هم هستند و هدف پیروزی است. اعتمادی در بین نیست و هرکس برموضع خود پا می فشارد و حتی متوسل به تهدید می شود و تا رسیدن به هدف و پیروزی دست از فشار بر طرف مقابل , بر نمی دارد.

18-روش مذاکره اصولی را توضیح دهید.

روش مذاکره اصولی بر مبنای  ایجاد نتایج معقول و کارآمداز روش های مسالمت آمیزاست که مبتنی بر4 نکته اساسی است: 1)اشخاص =اشخاص را از مسئله جدا کنید 2)منافع = روی منافع متمرکز شوید نه مواضع 3)حق انتخاب ها= مجموعه ای متنوع از طرق ممکن و راه حل های احتمالی را ایجاد کنید. 4)معیارها = اصرار داشته باشید که نتیجه مذاکره براساس نوعی استاندارد عینی قرار گیرد.

19-نکات مهم در مذاکره را نام ببرید.

1)مذاکره کنندگان در درجه اول انسانند. 2)هرمذاکره کننده ای دو نوع منافع دارد,ماهوی و روابط انسانی 3)مقاصد آنها را از نگرانی های خودتان استنباط نکنید. 4)آنها را به خاطرمسایل خودتان سرزنش نکنید.5)دیدگاه های یک دیگررا مورد بحث قرار دهید 6)با مشارکت آنها در مذاکره سهمی از نتایج فرآیند را به آنها منتسب نمایید. 6)حفظ آبرو و حیثیت شخصی- پیشنهادات خودتان را در انطباقبا ارزش های آنها ارائه دهید.

20-گوش دادن منفعل چیست؟

یعنی گوش دادن بدون بازخورد  که در این حالت گوینده  متوجه نمی شود که , طرف مخاطبش به درستی حرفهای او را شنیده و درک کرده است یا خیر.

21-گوش دادن فعال یا موثر چگونه است؟

مشارکت فعال در یک گفت و شنود است یا به عبارتی فرآیندی فعال که شامل توجه , درک و ارزیابی , به خاطرآوردن و واکنش می باشد

22-بازخورد در حین گوش دادن , یعنی چه؟

یعنی به گوینده انتقال دهید که به صحبت هایش بادقت گوش می دهید و به درستی درک می کنید.همچنین بازخورد وسیله ای است برای اینکه خود بفهمیم آیا دریافت درستی از صحبت های گوینده داشته ایم یا خیر.

23-چرخه یک ارتباط چیست؟ توضیح دهید.

مرحله آغاز = اولین دیدار است که درآن دو طرف با احتیاط و طبق قراردادهای کلیشه ای رفتار می کنند

مرحله آزمودن = دیدارهای پس از آشنایی اولیه است که  در آنها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و شناخت بهتر طرف مقابل هستند.

مرحله تحکیم ارتباط = ادامه ارتباط است که در آن گشودگی و افشا و شناخت بیشتر صورت می گیرد.

مرحله تکمیل = پذیرش طرف مقابل و هماهنگ کردن خود با او

24-عوامل موثر در خوب گوش کردن و همدلی را به طور مختصر شرح دهید.

1)خود=خودمداری و خود برتربینی باعث می شود که درک درستی از دیگران نداشته باشیم وجز خود به کس دیگری بادقت و توجه , ننگریم.

2) ادراک نسبت به دیگری= از پیش داوری وتعصب دوری کرده و سعی کنیم مسئله را از دید طرف مقابل بنگریم.

25-پنجره جو- هری چیست؟

این مدل پیوند فرد با اشخاص دیگر را در چهار خانه نشان می دهد که این چهار خانه هریک خانه ای از یک پنجره بزرگ است.اندازه هر خانه نشان دهنده آگاهی به وسیله خود فرد یا به وسیله دیگران از رفتار، احساسات و انگیزه های خود است. این خانه ها موارد زیر را بیان می کنند:

1)خود عمومی، که هم برای خودمان و هم برای دیگران شناخته شده است.

2)خود کور، که برای خودمان ناشناخته و برای دیگران شناخته شده است.

3)خود خصوصی، که برای خودمان شناخته شده و برای دیگران ناشناخته است.

4) خود ناشناخته، که هم برای خودمان و هم برای دیگران ناشناخته باقی مانده است.

26-برای افزایش توان ارتباطی چه باید کرد؟

مطابق مدل پنجره جو هری هر قدر ناحیه عمومی افراد گسترده تر شود توان برقراری ارتباطی آنها بیشتر، انعطاف پذیری در سبک رهبری آنها گسترده تر و حالات من آنها وسیع تر می شود زیرا در این ناحیه طرفین شناخت دارند و امکان بروزتضاد ضعیف است. پس افراد برای افزایش توان ارتباطی خود باید ناحیه عمومی را گسترش دهند. راهکار برطرف کردن این مشکل هم یکی خود گشودگی برای کوچک کردن خود خصوصی و دیگری گرفتن بازخورد از دیگران برای کوچک کردن خود کور است.

27-روحیات گوناگون افراد را بیان کنید.

1-تحلیلگرها: معمولا تحلیلگرها تمایل به کمال گرایی دارند، به عبارت دیگر آنها دوست دارند همه چیز را درباره یک موضوع بدانند. اطلاعات و تصمیمات آنها معمولا دقیق و عاقلانه است و شاید به همین دلیل آنها در تصمیم گیری کند هستند. در ضمن آنها احساسات و عواطف خود را برای دیگران آشکار نمی کنند.

2-صمیمی ها: افراد صمیمی به مردم و دوستی با آنها خیلی اهمیت می دهند. احساسات افراد را درنظر می گیرند وسعی می کنند هرطور شده دیگران را ناراحت نکنند.

3-بیانگرها: این افراد دوست دارند اوقات خوشی داشته باشند، پرحرارت و مبتکر هستند و به سختی می توانند افرادی را که مثل خود آنها نیستند، تحمل کنند.

4-سلطه جوها: سلطه جوها افرادی قوی، قاطع و نتیجه گرا هستند که گاهی اوقات نسبت به خودشان و دیگران جدی وسختگیر می باشند. این افراد معمولا احساسات خود را برای دیگران آشکار نمی کنند و از کسانی که وقت خود را با صحبت هایی بی فایده تلف می کنند نیز اصلا خوششان نمی آید.

28-نحوه صحبت با اشخاص دارای روحیات مختلف چگونه باید باشد؟

 در هنگام صحبت با تحلیل گرها می بایستی:

1)قبل از شروع صحبت دقیقا بدانید که می خواهید درباره چه و چگونه صحبت کنید .

2)صریح باشید و فقط درباره اصل موضوع صحبت کنید چرا که آنها از وقت تلف کردن بیزارند .

3)هنگام صحبت با آنها دقیق و واقع بین باشید و به آنها فرصت بدهید تا بدانند که شما قابل اعتماد هستید .

4)با آنها خودمانی رفتار نکنید، سعی کنید رسمی باشید و با صدای بلند نیز حرف نزنید .

5)آنها را تهدید نکنید و سعی نکنید با چرب زبانی از آنها سوءاستفاده کنید

در هنگام صحبت با صمیمی ها سعی کنید:

1)گفتگوی خود را با تعریف از آنان شروع کنید به آنان صادقانه علاقه نشان دهید و فورا سر اصل مطلب نروید.

2)با آنان زیاد درباره آمارواطلاعات صحبت نکنید,زیرازود از شنیدن این مسائل خسته می شوند و بحث را قطع می کنند .

3)اگر با آنها مخالف هستید، مواظب باشید احساساتشان را جریحه دار نکنید .

4)در حین صحبت با آنها خودمانی و غیررسمی باشید .

در هنگام گفتگو و تبادل نظر با بیانگرها به یاد داشته باشید :

1)به آنها اجازه بدهید از زمان گفتگو لذت ببرند و بخشی از زمان گفتگو را به مسائل دوستانه و آشنایی اختصاص دهید .

2)در مورد اهداف آنها و آنچه خوشحالشان می کند، صحبت کنید .

3)در حین صحبت با آنان سرد و بی احساس نباشید و برای آنان قانون وضع نکنید .

4)از آنها بخواهید نظریات و عقاید خود را بیان کنند .

در هنگام صحبت کردن با سلطه جوها نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1)فقط به اصل موضوع توجه کنید و درباره موضوعات متفرقه صحبت نکنید .

2)به طور واضح و منطقی با آنان صحبت کنید .

3)هنگام صحبت با آنها بی نظم و بی برنامه نباشید .

4)سعی نکنید به آنها دستور دهید، چون مخالفت خواهند کرد .

5)بعد از صحبت درباره موضوع اصلی، فورا آنها را تنها بگذارید .

29-نکاتی که در زمان صحبت کردن باید رعایت کنیم چیست؟

1)شمرده و ملایم و به صورتی که شنونده کاملا متوجه کلام شما شود, حرف بزنید.

2)ایجاد تنوع در تن صدا باعث عدم یکنواختی و خسته کنندگی کلام می گردد.

3)استفاده از دیگر اجزایصورت و حالت های مختلف مانند خنده , لبخند , تعجب و....

4)نحوه صحبت باید بیانگر میزان احساسات باشد.

5)رعایت حد و حدود و حریم خصوصی طرف مقابل و پرهیز از شوخی های نامناسب ونا به جا

6)استفاده نکردن ازکلمات غامض واصطلاحات مبهم وتزئینی(زبان بیگانه)یاکلمات خیلی تخصصی برای فردغیرمتخصص

7)از این شاخه به آن شاخه نپریدن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد