دانش جوی امروز

این وبلاگ پل ارتباطی است میان من و دانشجویانم ... آنانی که در پی علم روزند و دانش جوی امروز...

دانش جوی امروز

این وبلاگ پل ارتباطی است میان من و دانشجویانم ... آنانی که در پی علم روزند و دانش جوی امروز...

نمونه ی یک طرح تجاری 2

نمونه یک طرح تجاری یا طرح کسب و کار یا    bisenes plane قسمت دوم

تاسیس و راه اندازی یک شرکت آشپزی خصوصی


2) تحلیل فرصت :

فرصت کسب و کار= خدمات آشپزی خصوصی برای شهر محل زندگی او یک فرصت پایدار است. این شهر از جمعیت زیادی از زنان شاغل برخوردار است که عمدتاً تاجر و پزشک هستند و تعداد آنها به طور ثابتی رو به افزایش است . از میان 376180 خانوار در شهر او که جمعیت آنها بیش از دو نفر است , 29.4 در صد درآمدی بیش از 10 میلیون ریال در ماه دارند . سبک زندگی افراد در این بازار , بسیار پرمشغله است و آنها خواستار ناهاری سالم هستند . خانوارهای هدف حداقل سه روز در هفته مجبور هستند که ناهار را در بیرون خانه صرف کنند یا از رستوران سفارش بدهند .براساس تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت آشپزی خصوصی آرزو , این بازار تقریبا 25 درصد از خانوارهایی را شامل میشود که مجموع درآمد آنها بیش از 10 میلیون ریال درماه است . شرکت آشپزی خصوصی آرزو به این افراد فرصت میدهد که بدون آن که سبک زندگی پرمشغله و پربازده ی خود را تغییر دهند , سلامتی خود را حفظ کنند .

تحقیقات بازار=کسب و کار آشپزی شخصی یکی از بخشهایی است که در صنعت خدمات غذایی رشد بسیار سریعی دارد. آمار مرتبط با زنان شاغل نشان میدهد که تعداد این دسته از شاغلین رو به افزایش است و پیش بینی میشود تا 5 سال آینده این روند همچنان ادامه داشته باشد.

رقبا= در حال حاضر 249 رستوران در شهر او فعالیت دارند .از این تعداد , تنها 7 مورد تبلیغ میکنند که عضو یکی از انجمن های حرفه ای آشپزهای شخصی هستند . براساس تحقیقات اینترنتی انجام شده تنها یکی از رقبای مستقیم , دارای مدرک آشپزی از یک موسسه در خارج از کشور است و تنها دو مورد به صورت مشخص اظهار کرده اند که بر تهیه ی غذای سالم تاکید دارند. به طور متوسط آشپزخانه های موجود در شهر محل فعالیت آرزو برای هر وعده ناهار 5500 تا 10000 تومان دریافت می کنند . اما شرکت آشپزی خصوصی آرزو قیمت خدمات خود را 8000 توان تعیین خواهد کرد که این مبلغ , مواد غذایی را نیز شامل میشود. در نتیجه قیمت گذاری شرکت آشپزی خصوصی آرزو با توجه به خصوصی بودن خدمات او بسیار رقابت آمیز خواهد بود.

مزیت رقابتی = شرکت آشپزی خصوصی آرزو از سه مزیت رقابتی مهم برخوردار است :

·        شرکت آشپزی خصوصی آرزو بر ارایه ی خدمات اختصاصی به مشتری تمرکز دارد و به مشتریان اجازه میدهد خودشان منوی غذاها را برای خود انتخاب کنند

·        شرکت آشپزی خصوصی آرزو بر تهیه ی غذاهای مورد علاقه ی مشتریان تمرکز دارد , با این تفاوت که به سالم بودن غذا نیز اهمیت میدهد و بنابراین, پس از مشورت با مشتریان , ناهار آنان را به گونه ای سفارشی تهیه میکند تا با نیازهای وﯾﮋه ی آنها از نظر رﮊیم غذایی هماهنگ باشد.

آرزو مهرزادی یکی از معدود آشپزهایی است که دوره ی آشپزی و هم چنین دوره ی آموزشی تغذیه ی مناسب را گذرانده است . او هم چنین با انواع رﮊیمهای غذایی نیز آشناست و در این زمینه مطالعات فراوانی دارد.


دنباله رادر ادامه ی مطلب مشاهده فرمایید....


 

 

طرح بازاریابی= شرکت آشپزی خصوصی آرزو در نظر دارد بازار هدف خود را خانوارهایی در نظر بگیرد که در شهر او زندگی می کنند و جمعیت آنها بیش از دونفر است و مجموع درآمد ماهانه ی آنها  ده میلیون ریال  یا بیشتر است و حداقل 5 روز در هفته , فرصت آشپزی در منزل را ندارند. در بسیاری از خانواده هایی که خانم و آقا در خارج از خانه مشغول به کار هستند , معمولا زمان پختن و صرف ناهار به بعد از برگشتن خانم یا آقای خانه موکول میشود که همین موضوع باعث میشود نتوانند ناهار خود را در زمان دلخواه خود صرف نمایند . بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت آشپزی خصوصی آرزو , تخمین زده میشود که این بخش بازار 110596 خانوار را شامل میشود . همچنین این تحقیقات نشان میدهد که این افراد متخصص زندگی پرمشغله ای دارند و احساس میکنند فرصتی برای خرید کردن و آشپزی ندارند. طرح بازاریابی بر مزایای ذیل برای مشتری تاکید خواهد کرد:

·        صرف زمان کمتر برای برنامه ریزی و خرید برای ناهار

·        صرف زمان کمتر در آشپزخانه برای آشپزی و نظافت

·        امکان خوردن ناهار در زمان مورد نظر مشتری

·        ناهار سالم و خوشمزه مطابق سلیقه ی شخصی مشتری

·        صرف پول کمتر برای غذا خوردن در رستوران

·        امکان گذراندن زمان بیشتر با دوستان و خانواده

·        ارایه ی غذاهای وﯾﮋه برای افراد دارای بیماری های خاص مانند دیابت , گیاه خواران و افرادی که به غذاهایی یا کلسترول یا نمک کم تر نیاز دارند .

راهبرد قیمت گذاری =

توصیف خدمات = شرکت آشپزی خصوصی آرزو بر اساس طرح 5 وعده ناهار فعالیت خواهد کرد و در هر روز برای یک خانوار 5 وعده ناهار خواهد پخت . جمعیت خانوارها بین 2 تا 5 نفر خواهد بود. ناهار شامل : 1-غذای اصلی  2- سالاد  3- سبزیجات 4– دسر  خواهد بود . مشتریان میتوانند ناهار خود را از میان منوی غذاهای سالم خانگی که توسط شرکت آشپزی خصوصی آرزو تهیه شده است انتخاب کنند یا با آرزو مشورت کرده و غذاهای دیگری سفارش دهند . غذاها به سبک خانوادگی در یخچال یا فریزر مشتری در ظروف مناسب ذخیره خواهند شد و آشپز چگونگی گرم کردن دوباره ی آنها را (درصورت نیاز) توضیح خواهد داد .

راهبرد قیمت گذاری = شرکت آشپزی خصوصی آرزو قیمت ها را با توجه به 2 عامل تقاضا و رقابت تعیین خواهد کرد. آرزو تا حدود زیادی از قیمت ها و خدمات مشابه آگاهی دارد. به طور متوسط آشپزخانه ها در منطقه ی او برای هر وعده ناهار 5500 تا 10000 تومان دریافت میکنند اما شرکت آشپزی خصوصی آرزو قیمت خدمات خود را 8000 تومان برای هر وعده  یعنی 40هزارتومان برای 5 وعده , تعیین خواهد کرد که خرید مواد غذایی را نیز شامل میشود.در نتیجه خدمات و قیمت های او بسیار رقابت آمیز خواهند بود. او از قیمت تقریبا پایینی شروع میکند تا بتواند باعث خوشنامی شرکت آشپزی خصوصی آرزو شود و سهم بازار را از آن خود کند .

تبلیغات =شرکت آشپزی خصوصی آرزو از 6 نوع فعالیت تبلیغاتی استفاده خواهد کرد:

·        راه اندازی یک پایگاه اینترنتی

شرکت آشپزی خصوصی آرزو یک پایگاه اینترنتی برای خود راه اندازی خواهد کرد که اطلاعات کاملی را در مورد خدماتش ارایه داده و گزیده ای از منوهای ناهار را به نمایش خواهد گذاشت . این پایگاه اینترنتی به صورت ماهانه تبلیغاتی را در مورد غذاها خواهد داشت و برای مشتریان احتمالی فهرستی در نظر خواهد گرفت تا در آن ثبت نام کنند. ناهارهای منتخب نیز نمایش داده خواهند شد .پایگاه اینترنتی او , آرزو مهرزادی را به عنوان یکی از معدود آشپزهای خصوصی منطقه که دارای مدارک رسمی مرتبط یا این شغل می باشد , معرفی خواهد کرد و تاکیدمیکند که او یکی از اعضای فعال انجمن اینترنتی آشپزی سنتی می باشد.

·        تبلیغ در پایگاههای اینترنتی مرتبط با آشپزی

آرزو در نتیجه ی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که بسیاری از افراد مخاطب او به اینترنت دسترسی داشته و از پایگاههای اینترنتی مرتبط با آشپزی بازدید می نمایند . بنابراین شرکت آشپزی خصوصی آرزو , تعدادی از این پایگاهها را شناسایی کرد تا در آنها تبلیغات خود را به نمایش بگذارد.

·        تبلیغ در داخل فروشگاه ها و مراکز آموزش تغذیه ی سالم

شرکت آشپزی خصوصی آرزو در نظر دارد در فروشگاههایی که در منطقه لوازم آشپزی میفروشند , به صورت مرتب تبلیغ کند .یکی از این فروشگاه ها توافق کرده که هر هفته میزبان یک جلسه ی یک ساعته باشد که در آن آرزو مهرزادی کسب و کار خود را معرفی کند.آرزو در این معرفی به موضوع تغذیه ی سالم و خصوصیات ناهار شرکت آشپزی خصوصی آرزو خواهد پرداخت .او در هر مناسبتی نمونه هایی از منوهای خود را به همراه بروشوری که فلسفه ی شرکت را توضیح میدهد , ارایه خواهد داد .

·        تبلیغ در مناسبت های محلی

شرکت آشپزی خصوصی آرزو در مناسبت های محلی , پاساهای خرید , نمایشگاههای فرهنگی , فصلی یا مرتبط با محیط زیست و سایر رویداد ها ی مناسب ,شرکت خواهد کرد.این شرکت نمونه های رایگان , سبدهای هدیه وکارتهای تخفیف را نیز ارایه خواهد داد . همچنین این شرکت در بیشتر رویدادها بروشور خود را نیز توزیع خواهد کرد.

·        مذاکره با سازمان ها و ادارات مختلف

آرزو برای مذاکره ی مستقیم با سازمان ها و ادارات و کارخانجاتی که تعداد کارکنان زن آنها قابل توجه است , به آنها مراجعه میکند . او در مذاکره با قسمت های امور اداری ویا سایر بخشهای مرتبط , تفاهم نامه هایی را برای همکاری ارایه میکند. بر اساس این تفاهم نامه 20 درصد تخفیف برای مشتریانی که از طرف سازمان به شرکت معرفی می شوند در نظر گرفته میشود.

·        پیش بینی و اجرای راهبردهایی برای حفظ مشتریان موجود

شرکت آشپزی خصوصی آرزو برای مشتریان فعلی خود , به دلیل وفاداری آنها به شرکت , مزایایی در نظر خواهد گرفت . برای مثال , با خرید سه طرح 5 وعده  ناهار , میان وعده ها یا دسر های رایگان ارایه می دهد . هم چنین در صورتی که مشتریان کنونی یک مشتری بالقوه را به شرکت معرفی کنند که قراردادی با شرکت امضا کند , شرکت به فرد معرف 10درصد تخفیف خواهد داد .

شیوه های فروش = شرکت آشپزی خصوصی آرزو به فروش شخصی بیش تر از سایر روشها وابسته خواهد بود .فروش شخصی شامل تماس گرفتن با مشتریان قبلی کسب و کار برنامه ریزی مجالس و پیگیری روابط تجاری از طریق رستورانی است که در آن کار میکرده. مواردی که توسط پست مستقیم و بروشور شرکت ارسال می شوند , یک کارت پستی به همراه خواهند داشت که نشانی پست الکترونیکی و شماره تلفن مشتری احتمالی در آن درج خواهد شد.آرزو شخصا تمامی کارت های ارسالی را از طریق پست الکترونیکی یا تلفن پیگیری خواهد کرد. یکی از راهبردهای فروش در آینده این خواهد بود که از مشتریان درخواست شود مشتریان دیگری را توصیه و معرفی کنند .در این جا نیز آرزو خودش با مشتریان احتمالی تماس خواهد گرفت.






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد